Telefon: 27 62 64 25

E-mail: mail@clinicnabita.dk

Eller benyt kontaktformularen nedenfor

 
 
 
 
Nogle felter er ikke udfyldt korrekt

Stress

Ordret stress bliver ofte brugt i forkerte sammenhænge, når travlhed omtales som stress. Stress findes i en klinisk form og kan diagnosticeres af en læge.

En blodprøve kan påvise blodets indhold af stresshormonerne cortisol og adrenalin, ligesom anspændthed, ængstelse, rastløshed, irriation, hovedpine, mavepine og søvnproblemer er tydelige indikatorer på stress.

Har stressen sat sig, kan det være fordi der som regel er sket biokemiske eller fysiske forandringer i hjernen og nervesystemet.

Kroppen gennemløber en række mekanismer, fra alarmfasen, hvor alle klokker ringer som advarsel, til kroppen går over i udmattelsesfasen, hvor der ofte er en nedsat evne til at reagere sundt på belastende faktorer.

Nervesystemet er sammen med vigtige binyrer overbelastet. Når nervesystemet bliver svækket, går det ud over to andre overordnede styresystemer, nemlig immunforsvaret og hormonsystemet.

De tre organsystemer arbejder tæt sammen og påvirker hinanden i en sådan grad, at en fejlfunktion i det ene system, på sigt vil skabe problemer i de to andre systemer. Det er derfor vigtigt at kroppen er i balance, så ens system ikke modarbejder ens helingsproces.

Stressen viser sig oftest ved irritabilitet og udvikler sig efterhånden forskelligt, afhængig af personlighed og hvilken type belastning, hukommelsen, man kan risikere at udvikle egentlige depression, mens andre får fysiske symptomer som eksempelvis

  • Træthed
  • Hovedpine
  • Svimmelhed

Efterhånden kan stresstilstanden udvikle sig kan man bliver alvorlig syg.

Stress kan på længere sigt øge risikoen for hjertesygdom og depression. Mange af de sygdomme, vi har latent anlæg for, eller som vi til dagligt lever med blusser op og giver symptomer, når vi er stressede.

Det gælder for eksempel

  • Allergier
  • Astma
  • Sukkersyge, der forværes.

Både i arbejdslivet og privatlivet kan stress melde sig som en kronisk tilstand, der er svær at spille af med.

Der er endvidere en alvorlig risiko ved længerevarende stress.

Har stressen først sat sig, er det derfor vigtigt at ændre på mange af livets forhold, og det helst øjeblikkeligt, men uden at blive stresset over dette. Det er derfor vigtigt at forbygge stress.

Her er otte veje til hvordan du forbygger eller arbejder dig ud af stress:

  1. Kend din krop
    • Lyt til din krops signaler. Nogle gange kan du have så travlt at du slet ikke bemærker ændringer. Men kan du en nat pludselig ikke sove, eller hvis du oftere får diare eller andre maveproblemer, er det måske værd at stoppe op.
    • Stresssymptomer kan vise sig på er utal af måder. Måske får du pludselig udslæt eller reagerer med overfølsomhed på madvare som du før, kunne spise uden problemer.
  2. Dyrk motion
    • 30 min. tre gange om ugen er nok til at brænde stresshormonerne af på.
  3. Prioriter
    • Lær at sige NEJ!
    • De fleste har det med at glemme det vigtigste, når tiden skal fordeles.
  4. Skriv ned
    • Det er ofte følelsen af ”ikke at slå til” der stresser.
    • Hav styr på aftalerne, systemer forhindrer kaos i din hjerne.
  5. Slap af
    • Det er vigtigt at slappe af. Afslapning er lige så vigtig som motion
  6. Sov nok
    • Sørg for at få syv til otte timers søvn. Du kan godt overleve på mindre søvn, men din krops evne til at restituere forringes og du vil opleve at være oftere syg, når du ikke sover tilstrækkelig.
  7. Se positivt på livet
    • Fokusere på det positive
    • Glæd dig over de ting, du får lavet i stedet for at ærgres over dem du ikke fik lavet.
  8. Vær proaktiv
    • Husk at tage ansvar. Lad være med at skyde skylden på andre.
    • Lær at acceptere tilstande, du alligevel ikke kan ændre på. Sig ”pyt med det” i stedet for at fare i flint.

Stress på arbejdspladsen

Stress sætter sig individuelt, men stress opstår ikke i individet. Det opstår i en kontekst, hvor der eksistere relationer, normer, rammer og værdier.

Når stress opstår, er der mange steder tradition for, at det er det person, der rammes af stress, der skal behandlers. Men ofte er personen blot symptombærer, og ved denne tilgang behandles symptomet, men ikke problemet.

Samtidig er der en risiko for, at vi gør et organisatorisk eller ledelsesmæssigt problem til noget, der skal løses på individniveau.

Derfor er det relevant at operere på flere niveauer, når stress skal forbygges og behandles.

  • Organisations – niveau
    • Rammer, mål, værdier, balance, trivsel, den støttende leder
  • Leder – niveau
    • Egen stress, klarhed, planlægning, prioritering, sparring, støtte
  • Afdelings/team – niveau
    • Støtte, dele erfaringer, opmærksomhed, blande sig, fokus på opgaven
  • Individ – niveau
    • Egen sundhed, stol på symptomet, mål, værdier, ressourcer

Selvom stress opstår i en kontekst, kan du som person kun gøre noget for at styrke din egen robusthed.

Clinic NaBiTa

Slotsgade 35 st.th
9000 Aalborg
Tlf: 27 62 64 25
E-mail: mail@clinicnabita.dk

www.clinicnabita.dk

Telefon: 27 62 64 25

E-mail: mail@clinicnabita.dk

Eller benyt kontaktformularen nedenfor

 
 
 
 
Nogle felter er ikke udfyldt korrekt

Telefon: 27 62 64 25​​

E-mail: mail@clinicnabita.dk

Påfør venligst telefonnummer i mailen

Følg mig på Instagram

​Find os på Fa​cebook

Info​

Du kan finde os på adresse:

​Kildevældet 7, 4. th.

9000 Aalborg

CVR: 31203066

Kontakt​

Ring til os på:

27 62 64 25

​Eller send en e-mail til:

mail@clinicnabita.dk

Påfør venligst telefonnummer i mailen

Tilmeld nyhedsbrev